Our beloved Aya passed away / איה היקרה שלנו נפטרה

איה האהובה שלנו הלכה לעולמה ב-20 בפברואר 2019. החדשות העציבו וזעזעו את בני משפחתה, ידידיה ורבים מעמיתיה, תלמידיה, מיועצים במעבדה הסטטיסטית בטכניון, ועוד רבים אחרים שאיתם היו לה קשרים חמים של שנים ארוכות.
בלוג זה הוקם בשנת 2008 כדי להנציח את פרישתה של איה מהטכניון. היא שמחה לקרוא את ההודעות היפות שנכתבו על ידי רבים כל כך מאלה שהיא נגעה בחייהם.
בזמן עצוב זה החלטנו לפתוח מחדש את הבלוג לכתיבת סיפורים לזכרה, כאנדרטה וירטואלית. אתם מוזמנים "לשמוע" על חייה ותרומותיה הנפלאות של איה ולשתף בסיפוריכם שלכם

Our beloved Aya passed away on Feb 20, 2019. The news has saddened and shocked her family, friends and many of her colleagues, past students, mentees, advisees at the Technion statistics lab, and so many more with whom Aya had wonderful life-long relationships.
This blog was created in 2008 to commemorate Aya's retirement from the Technion. She was delighted to read the lovely posts contributed by so many of those whose lives she touched.
In this sad moment of Aya's passing away, we decided to re-open the blog for posts, serving as a virtual memorial. We invite everyone to "hear" about Aya's life and wonderful contributions, and to share your stories.

Wednesday, March 20, 2019

מאת מרים ארז From Miriam Erez

פרופסור אילה (איה) כהן ז"ל, 2019 - 1940

פרופ' אילה כהן הייתה חברה יקרה של רבים מאתנו. היא הגיעה לטכניון כחברת סגל בשנת 1969, לאחר שקיבלה תואר דוקטור ב-1967 מאוניברסיטת ג'ון הופקינס, כשאת תואר ה- BA היא קיבלה ב-1962 מהאוניברסיטה העברית. פרופ' אילה כהן הייתה מדענית, חוקרת ומומחית גדולה בשיטות סטטיסטיות ובישומן בתחומים רבים (מרפואה ועד תחבורה), והצטיינה ביכולתה לפשט בעיות שנראו בלתי פתירות. רופאים, חוקרים, אנשי איכות הסביבה, תלמידי מסטר ודוקטורט, שלפעמים לא היו יכולים לסיים את עבודת המחקר שלהם או את המאמר, באו לקבל מפרופ' כהן עצה, הדרכה וליווי ביקורתי. היה לה כשרון להיכנס לכל בעיה שדרשה ניתוח סטטיסטי, בתחומי מדע שונים, להבין אותה ולהציע פתרון. למשל, עם ההתפתחות בשיטות מחקר בתחום מדעי ההתנהגות, פרופ' כהן לא רק הכירה את כל השיטות החדשות, אלא גם פיתחה אותן, תרמה להן ופרסמה מאמרים על מחקריה בכתבי עת מובילים. עבודתה המדעית הובילה ליצירה קשרי מדע בינלאומיים, וחוקרים רבים שיתפו אתה פעולה במחקרים שזכו לתמיכת קרנות (כמו BSF). פרופ' כהן לא הרבתה לטוס, במיוחד לא בשנים האחרונות, ולכן חוקרים הגיעו מחו"ל כדי לעבוד אתה על מחקרים משותפים. פרופ' כהן ניהלה במשך שנים רבות את המעבדה לסטטיסטיקה בטכניון, והרבה מחקרים בתחומי מחקר שונים ומגוונים בוצעו במסגרת המעבדה.

איה הייתה מרצה מצטיינת לאורך שנים. הייתה לה היכולת להפוך את קורסי הסטטיסטיקה לקורסים מעניינים ורלבנטיים לכל אחד מהלומדים. היו לה אנרגיות עצומות שסחפו את הלומדים אצלה בקורסים ובסדנאות מרוכזות לתלמידי דוקטורט. היא המשיכה ללמד, לבצע מחקרים, לפרסם מאמרים ולנהל את המעבדה לסטטיסטיקה גם לאחר פרישתה (ב-2008). בהיותה גמלאית היא המשיכה לזכות במענקי מחקר תחרותיים. מספר ימים לפני מותה היא עוד הגישה לקרן BSF הצעת מחקר משותפת עם חוקרים מארה"ב.

באיה היה שילוב נדיר של חשיבה אנליטית חדה, שהתבטאה בכישרונה הרב בסטטיסטיקה, עם רגישות אנושית רבה. איה שמרה על חברות לאורך עשרות שנים, והיה לה קשר מיוחד עם אנשים, שמצאו אצלה תמיד אוזן קשבת ועצה טובה. אי אפשר היה שלא לאהוב אותה. היא ידעה בע"פ את ימי ההולדת וימי הנישואים של כל חבריה. כל שנה הייתה מגיעה ברכה כתובה או טלפון מאיה, שהכירה בחשיבות היום המיוחד לחברה ולחבר. ביתה של איה היה פתוח לביקורים של רבים מאתנו, אשר התקבלו בחום וזכו בארוחות בריאות ובמבחר עוגות מעשה ידיה. תענוג מיוחד היה מראה הסחלבים והצמחים האחרים שגדלו אצלה וקיבלו טיפול ב"אצבעות הירוקות" של איה, וזאת על רקע נוף המפרץ והרי הגליל.

פרופסור אילה כהן ז"ל תחסר לנו כסטטיסטיקאית ואיה תחסר לנו מאד כחברה. יהי זכרה ברוך ! 

מרים ארז

No comments: